Digitalizáció és üzemeltetés – avagy hová jutottunk el a 21. században?

Nem is lehet kérdés, hogy 2022-ben a digitalizáció már minden folyamatot, területet, tevékenységet és működést érint. Egyetlen részterület – legyen az stratégiai vagy operatív tevékenység – sem vonható ki ez alól a cégek és intézmények esetében. Meglehetősen egyszerű a képlet: aki kimarad, biztos, hogy lemarad, hiszen a technológiai fejlődés eddig sosem látott mértékben gyorsult fel.

Mi a baj az emberrel a facility management-ben?

A kérdés persze meglehetősen provokatív, hiszen az emberrel magával önmagában semmi baj nincs. A baj inkább azzal van, hogy ha az emberi erőforrás által működtetett folyamatok lassabbak és drágábbak lesznek, mint ha kihasználnánk a gépek, illetve a digitalizáció adta lehetőségeket. Ezek a „régi” módszerek ráadásul meglehetősen drágák is, ami szintén nem fenntartható hosszú távon egy ennyire feszített és érzékeny piacon.


Hogyan is jelenik meg a digitalizáció az üzemeltetésben?

Az üzemeltetés területét komplex, sokrétű folyamatok, feladatok jellemzik. Ez magával hozza azt az igényt, hogy olyan megoldásokra törekednek a cégek mára már, amelyek ezeket a folyamatokat képesek hatékonyan segíteni. Annak érdekében, hogy akár a munkaidőnyilvántartás, akár egy logisztikai folyamat idő-és költségtakarékosan valósuljon meg, ez a kor a szoftverek erős segítségére számít – és meg is kapja azt.


Tervezés és digitalizáció az üzemeltetésben

Nézzük meg közelebbről, hogy milyen területek azok, ahol már működőképes szoftveres megoldások léteznek ezen a területen. Nem meglepő módon a tervezés az egyik legfontosabb folyamat, hiszen ez az, ami meglehetősen időigényes és sok hibalehetőséget is rejthet magába – ha a tervező csak és kizárólag az ember maga. Egy szoftver segítségével azonban máris kiszűrhetők a hibalehetőségek, sőt, a tervezési idő is jelentősen lecsökkenhet. Vonatkozhat ez a munkaerő tervezésére, az adott területeken végzett munka tervezésére, beszerzés tervezésére – minden egyes részfolyamat így egyszerűbbé és gyorsabbá válik a tervezés során. Ráadásul mindez egy időben is történhet, és azonnal látjuk az összefüggéseket is. Ez már persze nemcsak a tervezési folyamat szempontjából jelent majd hatékonyságnövekedést, de megjelenik egy másik nagyon fontos fogalom: az időgazdálkodás.


Mit jelent a „data-based” az üzemeltetésben?

Napjaink alapegysége az adat – ezzel a tétellel sem érdemes vitatkozni. A digitalizáció korában adatok végeláthatatlan sora keletkezik percek alatt, melyeket a szoftverek képesek azonnal elemezni, összehasonlítani és ebből következtetéseket levonni. Természetes tehát, hogy az üzemeltetés területén is nagy jelentősége lesz annak, hogy milyen adatok keletkeznek – és azokat miként fogja analizálni egy szoftver. Ezek az adatok szintén több mindenre vonatkozhatnak: a munkaerőre, a készletekre, de akár az épületre is. Sokkal egyszerűbbé válik így a gyors analizálás után akár a döntéshozatal folyamata is.


Mit hoz a jövő?

A kérdésre nem könnyű válaszolni, hiszen a digitalizáció maga is egy olyan jelenség, ami szinte napi szinten képes meglepni minket. Egy azonban biztos: a már működő digitalizáció mellé az üzemeltetésben új és új folyamatok és megoldások érkeznek majd. Ott van például a kiterjesztett valóság, mint megoldás – hogy csak egyet említsünk. A lehetőségek tárháza végtelen – és még nem is igazán látjuk azt, hogy ez a mondat pontosan mit is jelent.

Az is valószínűsíthető, hogy a digitalizáció vívmányait követni kell majd azoknak a cégeknek, akik a piacon akarnak maradni az üzemeltetésben, sőt, ha sikerül, egy lépéssel érdemes lesz majd megelőzni akár a többieket. Így a szoftverfejlesztés ezen a területen is egyre nagyobb teret fog kapni.

Ha kíváncsi a mi szoftveres megoldásunkra, vegye fel velünk a kapcsolatot!

http://www.orchideafm.hu